Teknisk info
Tekniske spesifikasjoner for Framnæs |
|
|
|
En høstdag i 1992 tegnet Alf Skålvik og Otto Paulsen denne skissen av "ferga", få måneder før undertegnede presenterte ideen om gjenoppbygging for disse Framnæs-veteranene. "Vi satte oss ned med fargeblyanta, en kopp kaffe og torsdagskake fra Leif Sevaldsen", sitat Alf Skålvik.
Byggetilsyn / klassifisering
Fartøyet er bygget og godkjent under tilsyn av Sjøfartsdirektoratet.
Hoveddimensjoner
Tekniske spesifikasjoner for "FRAMNÆS".
- Lengde over alt: 17,25 m
- Bredde på spant: 5,20 m
- Dybde i riss: 2,20 m
- Spanteavstand: 540 m.m.
- Fart: ca. 7 knop
Fartsområde
Passasjerer / mannskap
- Fartøyet er bygget og utrustet for passasjersertifikat til 47 passasjerer og et mannskap på to, i spesifisert fartsområde. Når dampanlegget er i bruk skal det i tilegg være en maskinkyndig person som kan drifte dampanlegget.
Konstruksjon
- Fergen er konstruert lik i begge ender om midtspant med ror og propell i begge ender og gjennomgående aksel.
- Hoveddekk og overbygningsdekk av tre,
sorterte plankebord av furu, 2 3/8" x 5" og 2" x 5", er festet til tverrskips vinkeljern- ståldragere med nedfelte jernbolter og firkantmutter med whithworthgjenger. Ståldragerne i overbygg er åpne mot salong. Mot dekk er det forseglet med caponer av tre. Trearbeidet er utført av Hardanger Fartøyvern.
- Overbygg av eik og teak, bygget på rammeverk av stål.
Stendere av stål er stabilisert med skansekledning av stålplater og 5 stk. linningstøtter av smijern på hver side i salong. Hele overbyggets ytterkanter er omgitt av 20cm brede strekkplater av stål. Mot disse er det festet randplanke av furu med ettspors grove messing senkskruer i tette rekker fra undersiden ( fra tidl. Nylands Mek. verksted ).
- Det er åpne støpejernsrekkverk av gammel type på åpent dekk i hver ende.
Baugport er av samme type med midtsepter, kjettinglås og løftestang mot sidesepter. På utside av skanseplate er det handløper i stål med braketter i støpt bronsje, som er festet til denne. Fordekk og akterdekk har tils. 4 pullere av støpejern som i likhet med stendere i støpejernsrekkverk er modellert av skipsmodellsnekker og støpt ved Mandal Castings.
Styrehus
- Det er styrehus i hver ende av fartøyet.
- Styrehusene er i sin helhet bygget av teak, med skyvedører på hver side med glassfelt over midtdel. I front er det et senk- og hevbart vindu.
- Rattstamme av stål, med et 15 kg´s støpejernsratt med 6 eiker boss, rattknagger med
messingholk lik manøverspak og rorindikator, slik det var opprinnelig.
- Begge styrehus er utstyrt med manøverspak og giverplate for maskintelegraf og talerør til maskinrom. Det er overvåkingsinstrumenter og manøverutstyr for motor og propeller.
- Lanternekontroller med omsjalter for kjøreretning.
- Videoskjerm for overvåking av fartøyets ender. Klappsete, festet på skott. I forreste styrehus plasseres flagghylle. Ladestasjon for bærbar V.H.F, plasseres i begge styrehus.
Passasjersalong / innredning
- Tverrskipsskott i hver ende bak styrehus er utstyrt med to skyvedører i teak med glassfelt over midtdel. Disse er opphengt med to messingplater med trinser til en styreskinne festet til overligger på skottets innervegg. Under døren er det festet en styrepinne i jern som løper i et styrespor i dørterskel. Styrehusets dører har samme virkemåte. Dette tilsvarer nøyaktig slik de første elektriske trikkene var anordnet. Ved åpning av salongdør, skyves denne inn i en sarg
i borde som utgjør det doble endeskott. Endeskott mot salong har vindu som kan åpnes mot denne.
- Hver side av salongen er utstyrt med 5 stk. vinduer. Vinduene har doble karmer av teak
der glasset (8 mm, herdet og laminert) er festet i ytterkarmen. Til vinduenes overliggere i salong er det montert livbeltehyller av mahogny med bøyler av smijern, slik det opprinnelig var. Til vinduenes underliggere er det montert listverk og profilerte panelbord av teak mot skanseplate.
- Hoveddekk danner dørk i salongen. Det er montert 6 stk tilpassede spylgater av kobber,
3 i hver side.
- Overbygningsdekk danner tak i salong med kvartstaff profilering mot denne.
- Salong er utstyrt med bord og benker som vist på Generalarrangement.
- Benker er utført med rammeverk av smijern med ribber av eik og teak.
På for og akterdekk har benkene åpne ribber. I salong har benkene lukkede ribber av vekselvis eik og teak. Varmebenken ( kalt slik fordi den står over fyrkjelen ) har i tillegg en ryggplate, som ligger på benkevangen og er forsynt med en slingrestang i messing festet gjennom 6 messingseptere, slik det opprinnelig var.
- Bordplater med slingrekanter er utført av teak og har støpejernsben.
- Akterkant av salong er utstyrt med toalett, som har vaskeservant med varmt og kaldt vann. Dørken er flisbelagt og har sluk. Toalett er klinkbygget i stål på samme måte som casing.
Oppvarming
- Oppvarming av passasjersalong skjer ved utnyttelse av kjølevann fra motor. Styrehuset er oppvarmet ved hjelp av oljefyrt varmeapparat, som også kan benyttes til salong.
I tillegg er det landstrøm 240 V når fergen er stasjonert.
Ventilasjon
- Dampmaskinrom ventileres via naturlig ventilasjon med 2 stk. klinkbyggede luftelyrer
som går 1 m. over overbygningsdekk.
- For motorrom er det arrangert mekanisk ventilasjon.
- Salong har naturlig ventilasjon med ventilatorer over overbygningsdekk.
- Toalett har ventilator og i tillegg mekanisk ventilasjon med vifte på overbygningsdekk.
|
|
|
|
|
Presentasjoner/multimedia
Presentasjoner av Framnæs 3 og nye Framnæs med animasjoner, bilder og video.
[Se mer ]
|
|